Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy zaprasza grupy szkolne ze wszystkich typów szkół i w każdym wieku do udziału w lekcjach muzealnych. Programy edukacyjne w skład, których wchodzą warsztaty, wykłady, zajęcia problemowe czy gry w terenie stanowią fantastyczną alternatywę tradycyjnego zwiedzania.
Szczegółowe informacje odnoszące się do sposobu zamawiania zajęć, wolnych terminów, cen itp. mogą uzyskać Państwo pod nr tel. 61 427 50 10 wew. 223, 502 617 312. W sprawie organizacji programów czy przygotowania zajęć pod specjalne zamówienie prosimy o kontakt pod adresem edu.mo@lednica.pl.
UWAGA: zajęcia uzależnione są od pogody – edukatorzy zastrzegają sobie prawo zmiany tematu zajęć.
Moda w średniowieczu – kabłączki, paciorki i lniane szaty. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, kim byli Piastowie, zobaczą, w co ubierał się na co dzień i od święta książę Mieszko I oraz jego żona Dąbrówka, odkryją, w jaki sposób Słowianki podkreślały swoją urodę. Usłyszą też, skąd wzięło się określenie „białogłowa” i jaka była różnica między kobietą noszącą na głowie chustkę a zakładającą opaskę… Dodatkowo uczniowie poznają różnorodność tkanin i dodatków oraz sposoby farbowania materiałów, chętni będą mieli niepowtarzalną okazję przymierzyć stroje historyczne/warsztat/max. 25 osób/czas 60 min.
Moja przygoda w muzeum – Zajęcia skierowane do najmłodszych uczniów, które w większości przypadków nie były jeszcze w placówce muzealnej. Podczas wizyty dzieci dowiedzą się, co to jest muzeum, czym jest zabytek, co dzieje się w czasie tworzenia wystawy.. To wyjątkowe spotkanie, mające stać się dla uczestników przygodą pełną wartości estetycznych i poznawczych, rozbudzając naturalną ciekawość wobec rzeczy nowych i jeszcze nie znanych. Wszystkie te działania z kolei mają pomóc naszym najmłodszym odbiorcom znaleźć odpowiedź na pytanie: czym jest muzeum? Wykonana na koniec praca plastyczna da możliwość wyrażenia odczuć, jakie towarzyszyły pierwszej wizycie w muzeum/prezentacja/max. 30 osób/czas 60 min.
Średniowieczny kosz tajemnic. Zastanawialiście się kiedyś jak wyglądało życie naszych przodków? Jak chodzili ubrani, jakie mieli sprzęty w domu, czy uprawiali sporty? Jeżeli chcecie poznać odpowiedzi na te i wiele innych pytań zapraszamy Was do wspólnej gry w skojarzenia i pewnego rodzaju zestawienia, pozwólcie się zaskoczyć! W czasie zajęć w sposób zabawowy pokażemy uczestnikom, jak nasi przodkowie, mimo braku technologii świetnie radzili sobie z zadaniami dnia codziennego/gra w terenie/max 25 osób/czas 60 min.
Klasy I–III
Moja przygoda w muzeum – Zajęcia skierowane do uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych. Podczas wizyty dzieci dowiedzą się co to jest muzeum, na czym polega praca muzealnika, co to jest ekspozycja i jak się ją tworzy. To pełna wrażeń wyprawa w świat wartości estetycznych i poznawczych. Kontakt z wybranymi kopiami zabytków pozwoli rozbudzić w dzieciach naturalną ciekawość wobec rzeczy starych i pięknych, pomagając znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego muzeum jest tak ważnym miejscem/prezentacja/max 30 osób/czas 60 min.
Stąd nasz ród. Nasze małe (i duża) ojczyzny – Dzieci poznają znaczenie słowa ojczyzna, dowiedzą się, że ich przodkami byli Piastowie. Usłyszą, dlaczego warto poznawać własny kraj, a także najbliższą okolicę — swoją małą ojczyznę. Uczestnicy tej lekcji znajdują się w ważnej historycznie przestrzeni a jednocześnie nieopodal miejsca, gdzie się urodzili i gdzie mieszkają. Zajęcia kształtują u dzieci poczucie przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz rozwijają postawy patriotyczne/wykład/max 35 osób/czas 60 min.
Moda w średniowieczu – W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, kto zamieszkiwał Ostrów Lednicki. Zobaczą w co ubierał się na co dzień i od święta książę Mieszko I oraz jego żona Dąbrówka. Odkryją, co Słowianki nosiły w małych pudełkach spełniających funkcje amuletów, i jak podkreślały swoją urodę. Usłyszą też, skąd wzięło się określenie „białogłowa” i co znaczyło. Dodatkowo zobaczą kopię strojów historycznych i biżuterii, co odważniejsi będą mogli samodzielnie skompletować strój i przymierzyć go/warsztat/max 30 osób/czas 60 min.
Średniowieczny kosz tajemnic. Zastanawialiście się kiedyś nad dokonaniem pewnego zestawienia naszego współczesnego świata z tym sprzed lat? Czy sprzęty jakie posiadamy można by odnaleźć również w chatach średniowiecznych? Jeżeli chcecie przeżyć wyjątkową przygodę, w której pełno jest niespodzianek zapraszamy Was do wspólnej gry w skojarzenia i pewnego rodzaju zestawienia, pozwólcie się zaskoczyć!/gra terenowa/max 25 osób/czas 60 min.
Klasy IV–VI
Archeolog – poszukiwacz skarbów czy badacz przeszłości? Któż nie słyszał o filmowym archeologu Indianie Jonesie? Jednak prawdziwy archeolog rzadko miewa aż tak dramatyczne i romantyczne przygody. Na zajęciach będzie można poznać warsztat pracy archeologa i dowiedzieć się, że działa nie tylko w terenie. Problemy do zastanowienia: - Czy „poszukiwacze skarbów” są dzisiaj potrzebni? - Jak kultura popularna wpływa na postrzeganie niektórych zawodów (archeolog, policjant, prawnik, lekarz)?/zajęcia problemowe/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów. Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca - jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej, pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Kobieta w średniowieczu – W trakcie lekcji prezentowane są informacje dotyczące różnych aspektów życia kobiet w okresie średniowiecza (życie kobiet z różnych stanów społecznych, przestępstwa kobiet, moda). Uczestnicy poznają również historie życia kilku kobiet żyjących w tym okresie w różnych miejscach Europy/wykład z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Książka – wrota wyobraźni – Uczestnicy warsztatu dowiedzą się, jak wielką skarbnicą wiedzy są książki i jak piękny, zaklęty na kartach świat można w nich dostrzec. Zajęcia mają na celu rozwijanie wyobraźni. Poza czytaniem wybranych pozycji książkowych (legendy) i dyskusją na ich temat, uczniowie będą tworzyć krótkie komiksy. Zajęcia doskonalą umiejętność rozumienia tekstu czytanego/warsztat/max 35 osób/czas 60 min.
Moda w średniowieczu–kabłączki, paciorki i lniane szaty Niecodzienne stroje mogą uwolnić wodze fantazji i pozwolić odkryć swój styl. Uczestnicy warsztatu zapoznają się z różnymi rodzajami tkanin, różnorodnością wykrojów i poznają tradycyjne ubiory. Będą mieli sposobność dotknąć, a nawet przymierzyć, repliki średniowiecznej biżuterii. Ponadto szukając podobieństw między odzieżą dawną i współczesną, wspólnie zastanowimy się nad tym, czym jest moda/warsztat/max 25 osób/czas 60 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min.
Świat sprzed lat, historie, legendy a może i bajki – To wyjątkowy spacer po wyspie przepełniony podaniami, informacjami źródłowymi oraz legendami, które wiążą się z naszymi pierwszymi władcami. Historia Ostrowa Lednickiego otworzy się przed uczestnikami nie tylko w oparciu o zastałe tam pamiątki przeszłości jak choćby X wiecznego palatium. Poznają ją również w oparciu o fragmenty źródeł, czy informacji jakie można wychwycić w takich materiałach jak np. Stara Baśń, napisana przez J.I. Kraszewskiego/spacer/max 45 osób/czas 60 min.
Ostrów Lednicki–chrzcielnica narodowa – we wczesnym średniowieczu, na terenach zamieszkałych przez pogan, a takimi były w połowie X wieku ziemie naszych przodków, chrzczono przede wszystkim dorosłych. Jak wyglądał taki chrzest i jak należało się do niego przygotować? Postaramy się odpowiedzieć, wykorzystując przy tym kamienną kopię basenu chrzcielnego odkrytego na Ostrowie Lednickim/wykład/max 35 osób/czas 60 min.
Poznajemy zasady wznoszenia budowli średniowiecznych na przykładzie Ostrowa Lednickiego – To warsztaty w czasie których nie tylko poznacie uniwersalne zasady konstruowania planów budowli, ale również będziecie mogli poczuć się jak średniowieczni architekci, projektując i budując kaplicę pałacową z basenami chrzcielnymi z Ostrowa Lednickiego. Dodatkowo zajęcia te uświadamiający ogrom przedsięwzięcia jaki była budowa, największych na ziemiach polskich, mostów lednickich oraz pozwalający zrozumieć, przez budowę kopii w skali 1:4, zasady ich wznoszenia/warsztat/max 25 osób/czas 60 min.
Skrzynia pełna śmieci czy skarbów? O czym mówią do nas przedmioty sprzed tysięcy lat? – Zajęcia dają sposobność poznania wielu niecodziennych przedmiotów, dziś zupełnie zapomnianych i trudno rozpoznawalnych, tymczasem dla naszych przodków drogocennych, których brak, trudno byłoby im sobie wyobrazić. W programie rozmowa o tym, czym właściwie jest skarb, bez czego współcześnie nie potrafilibyśmy się obejść, co dziś dla nas jest cenne. Na takie i podobne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi przy okazji obcowania z zabytkami z przeszłości/zajęcia problemowe/max 30 osób/czas 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
Średniowieczny kosz tajemnic. Zapraszamy na pasjonującą wyprawę w przeszłość. Spojrzymy na wyjątkowe dzieła w postaci kopii najcenniejszych zabytków. Postaramy się przybliżyć historię naszego pierwszego władcy. Odwiedzimy domostwa znajdujące się w na podgrodziu poznając w ten sposób pewien tryb życia naszych przodków. Dowiemy się jakie meble i sprzęty znajdowały się w chatach rybaka, tkaczki czy zielarki/gra terenowa/max 25 osób/czas 60 min.
Światłem malowane. Zapoznanie z historią witraży, techniką ich wykonywania połączone z samodzielnym wykonaniem „witraża” (tektura, bibuła)/warsztat z wykładem/max 15 os./czas 45-60 min.
Klasy VII–VIII klasa III gimnazjum
Archeolog – poszukiwacz skarbów czy badacz przeszłości? Któż nie słyszał o filmowym archeologu Indianie Jonesie? Jednak prawdziwy archeolog rzadko miewa aż tak dramatyczne i romantyczne przygody. Na zajęciach będzie można poznać warsztat pracy archeologa i dowiedzieć się, że działa nie tylko w terenie. Problemy do zastanowienia: - Czy „poszukiwacze skarbów” są dzisiaj potrzebni? - Jak kultura popularna wpływa na postrzeganie niektórych zawodów (archeolog, policjant, prawnik, lekarz)?/zajęcia problemowe/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów. Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca - jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej, pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Kobieta w średniowieczu – W trakcie lekcji prezentowane są informacje dotyczące różnych aspektów życia kobiet w okresie średniowiecza (życie kobiet z różnych stanów społecznych, przestępstwa kobiet, moda). Uczestnicy poznają również historie życia kilku kobiet żyjących w tym okresie w różnych miejscach Europy/wykład z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Książka – wrota wyobraźni – W trakcie zajęć uczestnicy poznają wiele cytatów ze znanych postaci świata literatury i kultury. Dyskusja na podstawie tych sentencji dotyczyć będzie znaczenia literatury. I tak uczestnicy zastanowią się, czy prawdą jest, jak głosił Cyceron, że „Pokój bez książek jest jak ciało bez duszy”, albo czy Richard Steele miał rację, twierdząc: „Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała”. Na zakończenie zajęć, wykorzystując metodę niedokończonych zdań, grupa wspólnie napisze krótkie opowiadanie. Zajęcia uczą wykorzystania języka jako środka opisania świata/zajęcia problemowe/max 35 osób/czas 60 min.
Moda w średniowieczu–kabłączki, paciorki i lniane szaty. Niecodzienne stroje mogą uwolnić wodze fantazji i pozwolić odkryć swój styl. Uczestnicy warsztatu zapoznają się z różnymi rodzajami tkanin, różnorodnością wykrojów i poznają tradycyjne ubiory. Będą mieli sposobność dotknąć, a nawet przymierzyć, repliki średniowiecznej biżuterii. Ponadto szukając podobieństw między odzieżą dawną i współczesną, wspólnie zastanowimy się nad tym, czym jest moda/warsztat/max 25 osób/czas 60 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min.
Od znaków dymnych po Messenger – Jakie to dziś proste! Piszemy, klikamy ikonę „wyślij” i w przeciągu kilkudziesięciu sekund przekazujemy wiadomość do osób oddalonych od nas nawet o setki czy tysiące kilometrów. Postęp techniki umożliwiający taką czynność dokonywał się na przestrzeni wieków. Sposoby komunikacji naszych przodków bardzo różniły się od tych, którymi posługujemy się dziś: rysunki naskalne, sygnały dymne i dźwiękowe, gołębie pocztowe, listy, telegraf, telefon… W jakim kierunku zmierza ewolucja komunikacji międzyludzkiej? Ciągła cyfryzacja i coraz szybsze formy kontaktowania się: gg, Skype, Facebook, czaty… A co stałoby się, gdyby ten technicznie rozbudowany świat nagle uległ awarii? Czy za jakiś czas będą istniały kartki pocztowe? Czy nadal potrzebni będą listonosze lub posłańcy? Zajęcia problemowe poruszające tematykę perspektyw i zagrożeń współczesnej cywilizacji w założeniu mają wykształcić umiejętność krytycznej analizy informacji i wyciągania wniosków/zajęcia problemowe/max 30 osób/czas 60 min.
Ostrów Lednicki – chrzcielnica narodowa – we wczesnym średniowieczu, na terenach zamieszkałych przez pogan, a takimi były w połowie X wieku ziemie naszych przodków, chrzczono przede wszystkim dorosłych. Jak wyglądał taki chrzest i jak należało się do niego przygotować? Odpowiemy, wykorzystując kamienną kopię basenu chrzcielnego odkrytego na Ostrowie Lednickim/wykład/max 35 osób/czas 60 min.
Poznajemy zasady wznoszenia budowli średniowiecznych na przykładzie Ostrowa Lednickiego – To warsztaty w czasie których nie tylko poznacie uniwersalne zasady konstruowania planów budowli, ale również będziecie mogli poczuć się jak średniowieczni architekci, projektując i budując kaplicę pałacową z basenami chrzcielnymi z Ostrowa Lednickiego. Dodatkowo zajęcia te uświadamiający ogrom przedsięwzięcia jaki była budowa, największych na ziemiach polskich, mostów lednickich oraz pozwalający zrozumieć, przez budowę kopii w skali 1:4, zasady ich wznoszenia/warsztat/max 25 osób/czas 60 min.
Skrzynia pełna śmieci czy skarbów?O czym mówią do nas przedmioty sprzed tysięcy lat? Zapraszamy do podróży w czasie, podczas której przeistoczymy się w detektywów poszukujących starych skarbów, poznając przy okazji niecodzienne przedmioty, niegdyś uznawanych za drogocenne, dziś natomiast, często już nierozpoznawalnych. W czasie tych zajęć podyskutujemy również o tym czym jest nasz tytułowy skarb. Zastanowimy się czy to co drogocenne zawsze stanowi przedmiot materialny/zajęcia problemowe/max 30 osób/czas 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki. Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
Życie codzienne we wczesnym średniowieczu na podstawie źródeł archeologicznych – Uczestnicy zajęć dowiedzą się o różnorodnych źródłach, z których czerpana jest wiedza o przeszłości. Szczególna uwaga poświęcona będzie materiałom archeologicznym pochodzącym z badania Ostrowa Lednickiego oraz średniowiecznej roślinności. Zajęcia odbywają się w zrekonstruowanych średniowiecznych budynkach mieszkalnych na Ostrowie Lednickim/lekcja w terenie/max 30 osób/czas ok. 60 min.
Światłem malowane. Zapoznanie z historią witraży, techniką ich wykonywania połączone z samodzielnym wykonaniem „witraża” (tektura, bibuła)/warsztat z wykładem/max 15 osób/czas 45-60 min.
Rzeźba Juliana Bossa-Gosławskiego na Ostrowie Lednickim. Przedstawienie postaci rzeźbiarza, jego związku z Ostrowem Lednicki i jego najważniejszych dzieł/spacer tematyczny/max. 40 osób/czas ok. 45-50 min.
Szkoły średnie
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca - jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Chrzest Mieszka I w świetle odkryć archeologicznych na Ostrowie Lednickim. Na zajęciach uczestnicy poznają wyniki najnowszych badań prowadzonych na Ostrowie Lednickim. Pozyskane tu dane rzucają nowe światło na dotychczasowe teorie i fakty na temat chrztu Mieszka I w 966 roku/wykład może być połączony ze spacerem tematycznym/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej, pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Kobieta w średniowieczu – W trakcie lekcji prezentowane są informacje dotyczące różnych aspektów życia kobiet w okresie średniowiecza (życie kobiet z różnych stanów społecznych, przestępstwa kobiet, moda). Uczestnicy poznają również historie życia kilku kobiet żyjących w tym okresie w różnych miejscach Europy/wykład z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Muzeum–magazyn emocji – muzeum przez wieki postrzegano jako pewnego rodzaju „świątynię”, jednak współcześnie ten obraz ulega wielu zmianom. Mówi się, że współczesne Muzea stają się miejscami debaty społecznej, dialogu czy działań wykraczających poza „biały sześcian” czyli ściany instytucji. Czy faktycznie obraz tych instytucji kultury się zmienia? Podyskutujmy o emocjach, jakie są zaklęte w murach muzeum, reflektując nad sztuką, historią i teraźniejszością/warsztat/max 25 osób/czas 60-90 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min.
Ostrów Lednicki, czyli wyspa władców – co o ich życiu „powiedzą” zabytki sprzed lat? To wyjątkowe spotkanie z zabytkiem, w czasie zajęć odbiorcy zobaczą wiele kopii przedstawiających najcenniejsze przedmioty znalezionych na wyspie. Dzięki elementom uzbrojenia poznają historię walk, jakie toczyli ich przodkowie. Z kolei obcując z biżuterią poznają zagadnienia związane ze strojami, ozdobami i etykietą dworską/ wykład/max 45 osób/czas 60-90 min.
Polowanie na czarownice – Zajęcia, na których uczestnicy zaznajomieni będą z podstawowymi mechanizmami antropologicznymi zjawiska społecznego, jakim jest tzw. „kozioł ofiarny”. Dowiedzą się, kiedy i w jakich okolicznościach grupa społeczna, grupa etniczna, społeczności lokalne, grupy młodzieżowe, niektóre subkultury wskazują swego „kozła ofiarnego”. Poznają najstarsze przykłady tego zjawiska z czasów bardzo odległych, ale również zupełnie nam bliskich. Wspólnie będziemy próbowali zrozumieć, jak dziś rodzi się mechanizm zbiorowej agresji, czym jest wykluczenie, zadamy sobie pytanie czy „polowanie na czarownice” może się powtórzyć? Konwersatorium opowiadające na przykładach z historii o tym, jak zachowania pewnej społeczności, przyjmując formę zbiorowej psychozy, wpływają na losy wybranej napiętnowanej grupy lub poszczególnych jednostek. Zajęcia mają kształtować u uczniów umiejętność krytycznej oceny zjawisk społecznych/zajęcia problemowe/max 30 osób/czas 60-90 min.
Życie codzienne we wczesnym średniowieczu na podstawie źródeł archeologicznych – Uczestnicy zajęć dowiedzą się o różnorodnych źródłach, z których czerpana jest wiedza o przeszłości. Szczególna uwaga poświęcona będzie materiałom archeologicznym pochodzącym z badania Ostrowa Lednickiego oraz średniowiecznej roślinności. Zajęcia odbywają się w zrekonstruowanych średniowiecznych budynkach mieszkalnych na Ostrowie Lednickim/lekcja w terenie/max 30 osób/czas ok. 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
Rzeźba Juliana Bossa-Gosławskiego na Ostrowie Lednickim. Przedstawienie postaci rzeźbiarza, jego związku z Ostrowem Lednicki i jego najważniejszych dzieł/spacer tematyczny/max 40 osób/czas ok. 45-50 min.
Zajęcia przyrodnicze
Nasze Muzeum ma dwa wymiary przestrzeni: przyrodniczy i historyczny.
Ostrów Lednicki to miejsce współistnienia zarówno przyrody jak i historii, o którą należycie trzeba dbać, tak jak o najcenniejsze zabytki.
Zajęcia przygotowane są na następujące poziomy edukacyjne: przedszkola; klasy I-III; klasy IV-VIII; gimnazja; odbywają się od wtorku do piątku w godz. 10:00 - 14.30. Liczba uczestników lekcji: 25 osób
Szczegóły omówić można kontaktując się z Pracownią Przyrody 61 427 50 10 wew. 237 lub z Działem Edukacji Muzealnej 61 427 50 10 w. 223 zajęcia są bezpłatne!
Rośliny nad Lednicą – podczas spaceru na Ostrowie będziemy obserwować i rozpoznawać rośliny oraz zwierzęta występujące na wyspie. Poza spostrzegawczym okiem w tym zadaniu pomogą nam takie sprzęty optyczne jak – lupy czy lornetki. Nauczymy się rozpoznawać rodzime i obce gatunki drzew, będziemy też poszukiwać tropów i śladów zwierząt nawiązując jednocześnie do historii tej wyjątkowej wyspy/ścieżka przyrodnicza/max 35 osób/czas 45-60 min.
Od studenta do seniora
W celu umożliwienia bliższego zapoznanie się z Ostrowem Lednickim i jego zbiorami zapraszamy grupy gości dorosłych na zorganizowane spacery tematyczne prowadzone przez archeologów i edukatorów muzealnych. W czasie tych spotkań będziemy starali się zawracać czas, czyniąc Muzeum miejscem intelektualnej przygody! Postaramy się również przekonać Państwa, że kultura potrafi uwodzić.
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów. Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca - jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej, pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki. Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
Muzeum – magazyn emocji – muzeum przez wieki postrzegano jako pewnego rodzaju „świątynię”, jednak współcześnie ten obraz ulega wielu zmianom. Mówi się, że współczesne Muzea stają się miejscami debaty społecznej, dialogu czy działań wykraczających poza „biały sześcian” czyli ściany instytucji. Czy faktycznie obraz tych instytucji kultury się zmienia? Podyskutujmy o emocjach, jakie są zaklęte w murach muzeum, reflektując nad sztuką, historią i teraźniejszością /warsztat/max 25 osób/czas 60-90 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min.
Ostrów Lednicki, czyli wyspa władców To wyjątkowe spotkanie z zabytkiem, w czasie zajęć odbiorcy zobaczą wiele kopii przedstawiających najcenniejsze przedmioty znalezionych na wyspie. Dzięki elementom uzbrojenia poznają historię walk, jakie toczyli ich przodkowie. Z kolei obcując z biżuterią poznają zagadnienia związane ze strojami, ozdobami i etykietą dworską/wykład/max 45 osób/czas 60-90 min.
Chrzest Mieszka I w świetle odkryć archeologicznych na Ostrowie Lednickim Na zajęciach uczestnicy poznają wyniki najnowszych badań prowadzonych na Ostrowie Lednickim. Pozyskane tu dane rzucają nowe światło na dotychczasowe teorie i fakty na temat chrztu Mieszka I w 966 roku/wykład może być połączony ze spacerem tematycznym/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Rzeźba Juliana Bossa-Gosławskiego na Ostrowie Lednickim. Przedstawienie postaci rzeźbiarza, jego związku z Ostrowem Lednicki i jego najważniejszych dzieł/spacer tematyczny/max 40 osób/czas ok. 45-50 min.