Zapraszamy na konsultacje dla nauczycieli, którzy chcieliby samodzielnie przyjść z grupą dzieci/młodzieży do Muzeum (Ostrów Lednicki, Wielkopolski Park Etnograficzny). Konsultacja to indywidualne spotkania z pracownikiem Działu Edukacji, w czasie których nauczyciele zapoznają się z ekspozycją muzealną. Edukatorzy służą wiedzą merytoryczną i pomocą w stworzeniu wyjątkowej ścieżki tematycznej. Dodatkowo pomogą również przygotować materiały dydaktyczne, które mogą stać się bardzo pomocne w zwiedzaniu zarówno z grupą składającą się z naszych najmłodszych odwiedzających jak i z grupą wymagającej młodzieży.
Konsultacje odbywają się w poniedziałki, po wcześniejszym zapisaniu.
Zapisy przyjmowane są mailowo edu.mo@lednica.pl.
Seminarium wraz z warsztatami dla nauczycieli
„Muzeum jako miejsce kształtowania kompetencji społecznych”
Kompetencje w ostatnim czasie stają się elementem kluczowym współczesnej edukacji, ze względu na fakt, że zasadniczym celem kształcenia jest nie tyle wyposażenie odbiorców/uczniów/wychowanków/podopiecznych w odpowiednią wiedzę, ale głównie w takie narzędzia poznawcze, emocjonalne (behawioralne), które w przyszłości pomogą człowiekowi lepiej radzić sobie z coraz bardziej złożoną materią życia. Kompetencje te stanowią złożone umiejętności warunkujące efektywność radzenia sobie w określonego typu sytuacjach społecznych. Mowa o takich kompetencjach jak: komunikowanie się z innymi, współpraca w grupie, dawanie i przyjmowanie wsparcia, empatia, rozwiązywanie konfliktów, przewidywanie zachowań innych ludzi. Te kompetencje społeczne właśnie mają dość zasadnicze znaczenie dla jakości naszego życia. Co ważne wysokie umiejętności społeczne wiążą się także z wyższymi wskaźnikami przystosowania do „zmian życiowych” oraz niższymi wskaźnikami depresji, lęku i poczucia samotności. Rzadko poddajemy analizie nasze zachowanie, dlatego właśnie ten brak informacji zwrotnej na temat naszego zachowania bardzo utrudnia a czasami wręcz uniemożliwia uczenie się nowych lub zmianę starych i niefunkcjonalnych sposobów wchodzenia w relacje z innymi ludźmi. W związku z tym szkoła staje się tym miejscem, gdzie otwierają się możliwości planowanego i systematycznego kształtowania umiejętności społecznych młodych ludzi. Wydaje się jednak, że współczesna szkoła w bardzo ograniczonym w zakresie korzysta z tej ścieżki rozwoju ucznia. Trening umiejętności społecznych nie mieści się bowiem w obszarze jakiegoś konkretnego przedmiotu nauczania. Być może dlatego można przyjąć, iż istnieje taka tendencja aby kwestie te pozostawić „życiu” czyli treningowi naturalnemu. Muzeum jest miejscem, mogącym wypełnić tę lukę. Jako młodzi edukatorzy postanowiliśmy stworzyć takie programy w jakich uczestnicy znajdą się w różnych sytuacjach i zmierzą z przeróżnymi zadaniami, które jak sądzimy pozwolą im w późniejszym codziennym życiu zachować się w sposób odpowiedni. Założyliśmy bowiem, że nie będziemy godzić się z podejściem na zasadzie „każdy jakoś się nauczy funkcjonując społecznie”, to oznaczałoby nic innego jak to, że znaczny odsetek ludzi posiada deficyt w zakresie kompetencji społecznych.
Termin/y zostaną ustalone po zebraniu grona zainteresowanych zapisy edu.mo@lednica.pl Lokalizacja: Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy/Gniezno/Poznań
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym serwis działa poprawnie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki cookies. Dowiedz się więcejRozumiem