logo
Facebook - Strona Muzeum Instagram - Strona Muzeum
PL EN UK
Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Giecz Grzybowo

Zaplanuj zwiedzanie

Godziny otwarcia i ceny biletów Baza gastronomiczna i noclegowa Kalendarium 2022 Deklaracja dostępności

Oddziały

Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Giecz Grzybowo

Misja

Historia

Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Rezerwat Archeologiczny Gród Wczesnopiastowski Gieczu Rezerwat Archeologiczny Gród w Grzybowie Ostrów Radzimski

Zbiory

Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Rezerwat Archeologiczny Gród Wczesnopiastowski w Gieczu Rezerwat Archeologiczny Gród w Grzybowie Ostrów Radzimski Muzeum na światowych wystawach

Badania

Badania interdyscyplinarne Badania archeologiczne Badania podwodne Badania przyrodnicze Badania etnograficzne

Zespół

Rada Muzeum

Nagrody

Otrzymane - Sybilla i Izabella Przyznawana - Nagroda Lednickiego Orła Piastowskiego

Bractwo Dzwonników Dzwonu Mieszko i Dobrawa

Przetargi Newsy Blog FAQ
Oferta Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Giecz Grzybowo Ostrów Radzimski Nauczyciele Osoby z niepełnosprawnością Widzowie indywidualni (dzieci-młodzież-dorośli) Zajęcia poza muzeum – „Poza białym sześcianem”

Ostrów Lednicki

Wystawy stałe Wystawy czasowe Wystawy objazdowe Archiwum

Wielkopolski Park Etnograficzny

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Rezerwat Archeologiczny Gród Wczesnopiastowski w Gieczu

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Rezerwat Archeologiczny Gród w Grzybowie

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Ostrów Radzimski

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Punkt Etnograficzny w Rogierówku

Wydawnictwa
Kontakt
☰

Ostrów Lednicki

Serdecznie zachęchamy do zapoznania się z aktualną ofertą lekcji muzealnych:
 
  • Średniowieczny kosz tajemnic
  • (Nie)sprawni w kulturze
  • Świat sprzed lat, historie, legendy a może i bajki
  • Ostrów Lednicki – chrzcielnica narodowa
  • Skrzynia pełna śmieci czy skarbów? O czym mówią do nas przedmioty sprzed tysięcy lat?
  • Muzeum – magazyn emocji
  • Ostrów Lednicki, czyli wyspa władców
  • Życie codzienne we wczesnym średniowieczu na podstawie źródeł archeologicznych
  • Elementy obronne na Ostrowie Lednickim

Szczegółowe informacje odnoszące się do sposobu zamawiania zajęć, wolnych terminów, cen itp. mogą uzyskać Państwo pod nr tel. 502 617 312. W sprawie organizacji programów czy przygotowania zajęć pod specjalne zamówienie prosimy o kontakt pod adresem edukacja@lednica.pl

UWAGA: zajęcia uzależnione są od pogody – edukatorzy zastrzegają sobie prawo zmiany tematu zajęć.

 

liczna grupa dzieci na wyspie Ostrów Lednicki przy rzeźbach przedstawiających postacie historyczne
 
Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy zaprasza grupy szkolne ze wszystkich typów szkół i w każdym wieku do udziału w lekcjach muzealnych. Programy edukacyjne w skład których wchodzą warsztaty, wykłady, zajęcia problemowe czy gry w terenie stanowią fantastyczną alternatywę tradycyjnego zwiedzania.
Szczegółowe informacje odnoszące się do sposobu zamawiania zajęć, wolnych terminów, cen itp. mogą uzyskać Państwo pod nr tel. 502 617 312. W sprawie organizacji programów czy przygotowania zajęć pod specjalne zamówienie prosimy o kontakt pod adresem edukacja@lednica.pl
UWAGA: zajęcia uzależnione są od pogody – edukatorzy zastrzegają sobie prawo zmiany tematu zajęć.
fanpage edukacyjny

 grupa dzieci z przewodnikiem z Muzeum przy rzeźbach przedstawiających postacie historyczne      grupa dzieci z przewodnikiem z Muzeum podczas oprowadzania po ruinach palatium
 
 
WCZESNOPIASTOWSKA REZYDENCJA OSTRÓW LEDNICKI
 
Przedszkola
Moda w średniowieczu – kabłączki, paciorki i lniane szaty. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, kim byli Piastowie, zobaczą, w co ubierał się na co dzień i od święta książę Mieszko I oraz jego żona Dąbrówka, odkryją, w jaki sposób Słowianki podkreślały swoją urodę. Usłyszą też, skąd wzięło się określenie „białogłowa” i jaka była różnica między kobietą noszącą na głowie chustkę a zakładającą opaskę… Dodatkowo uczniowie poznają różnorodność tkanin i dodatków oraz sposoby farbowania materiałów, chętni będą mieli niepowtarzalną okazję przymierzyć stroje historyczne/warsztat/max. 25 osób/czas 60 min.
Średniowieczny kosz tajemnic. Zastanawialiście się kiedyś jak wyglądało życie naszych przodków? Jak chodzili ubrani, jakie mieli sprzęty w domu, czy uprawiali sporty? Jeżeli chcecie poznać odpowiedzi na te i wiele innych pytań zapraszamy Was do wspólnej gry w skojarzenia i pewnego rodzaju zestawienia, pozwólcie się zaskoczyć! W czasie zajęć w sposób zabawowy pokażemy uczestnikom, jak nasi przodkowie, mimo braku technologii świetnie radzili sobie z zadaniami dnia codziennego/gra w terenie/max 25 osób/czas 60 min. 
 
 
dziewczynka przebrana w strój słowianki z pluszową maskotką konikiem      dwójka dzieci przebranych w stroje jedna dziewczynka ma na sobie strój słowiański z pluszową maskotka konikiem, druga czerwono zółty strój  z koroną na głowie. Stoją przed drewnianymi drzwiami do chaty.       Dwójka dzieci przebranych w stroje słowianskie. Jedno dziecko ma na sobie założoną na strój pluszową zabawke, drugie dziecko biega z drewonianym konikiem między nogami. Uśmiechają się.
 
 
Klasy I–III
Moda w średniowieczu – W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, kto zamieszkiwał Ostrów Lednicki. Zobaczą w co ubierał się na co dzień i od święta książę Mieszko I oraz jego żona Dąbrówka. Odkryją, co Słowianki nosiły w małych pudełkach spełniających funkcje amuletów i jak podkreślały swoją urodę. Usłyszą też, skąd wzięło się określenie „białogłowa” i co znaczyło. Dodatkowo zobaczą kopię strojów historycznych i biżuterii, co odważniejsi będą mogli samodzielnie skompletować strój i przymierzyć go/warsztat/max 30 osób/czas 60 min.
Średniowieczny kosz tajemnic. Zastanawialiście się kiedyś nad dokonaniem pewnego zestawienia naszego współczesnego świata z tym sprzed lat? Czy sprzęty jakie posiadamy można by odnaleźć również w chatach średniowiecznych? Jeżeli chcecie przeżyć wyjątkową przygodę, w której pełno jest niespodzianek zapraszamy Was do wspólnej gry w skojarzenia i pewnego rodzaju zestawienia, pozwólcie się zaskoczyć!/gra terenowa/max 25 osób/czas 60 min. 
 
Grupa dzieci siedzacych w koło stołu. Na głowach maja założone niebieskie czapki z daszkiem. Kilkoro dzieci ma dodatkowo wianki z kwiatów. Pośrodku nich siedzi edukator , który opowiada trzymając replike zabytku stauroteki e ręce.      Grupa dzieci siedzących w koło stołu. Na głowach mają równe niebieskie czapki. Kilkoro dzieci ma dodatkowo wianki z kwiatów . Pośrodku nich siedzi edukator, który opowiada trzymając w ręce replikę zabytku stauroteki.
 
Klasy IV–VI 
Archeolog – poszukiwacz skarbów czy badacz przeszłości? Któż nie słyszał o filmowym archeologu Indianie Jonesie? Jednak prawdziwy archeolog rzadko miewa aż tak dramatyczne i romantyczne przygody. Na zajęciach będzie można poznać warsztat pracy archeologa i dowiedzieć się, że działa nie tylko w terenie. Problemy do zastanowienia: – Czy „poszukiwacze skarbów” są dzisiaj potrzebni? – Jak kultura popularna wpływa na postrzeganie niektórych zawodów (archeolog, policjant, prawnik, lekarz)?/zajęcia problemowe/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów. Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca – jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie  połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Kobieta w średniowieczu – W trakcie lekcji prezentowane są informacje dotyczące różnych aspektów życia kobiet w okresie średniowiecza (życie kobiet z różnych stanów społecznych, przestępstwa kobiet, moda). Uczestnicy poznają również historie życia kilku kobiet żyjących w tym okresie w różnych miejscach Europy/wykład z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Moda w średniowieczu – kabłączki, paciorki i lniane szaty Niecodzienne stroje mogą uwolnić wodze fantazji i pozwolić odkryć swój styl. Uczestnicy warsztatu zapoznają się z różnymi rodzajami tkanin, różnorodnością wykrojów i poznają tradycyjne ubiory. Będą mieli sposobność dotknąć, a nawet przymierzyć, repliki średniowiecznej biżuterii. Ponadto szukając podobieństw między odzieżą dawną i współczesną, wspólnie zastanowimy się nad tym, czym jest moda/warsztat/max 25 osób/czas 60 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min. 
Świat sprzed lat, historie, legendy a może i bajki – To wyjątkowy spacer po wyspie przepełniony podaniami, informacjami źródłowymi oraz legendami, które wiążą się z naszymi pierwszymi władcami. Historia Ostrowa Lednickiego otworzy się przed uczestnikami nie tylko w oparciu o zastałe tam pamiątki przeszłości jak choćby X wiecznego palatium. Poznają ją również w oparciu o fragmenty źródeł, czy informacji jakie można wychwycić w takich materiałach jak np. Stara Baśń, napisana przez J.I. Kraszewskiego/spacer/max 45 osób/czas 60 min.
Ostrów Lednicki – chrzcielnica narodowa – we wczesnym średniowieczu, na terenach zamieszkałych przez pogan, a takimi były w połowie X wieku ziemie naszych przodków, chrzczono przede wszystkim dorosłych. Jak wyglądał taki chrzest i jak należało się do niego przygotować? Postaramy się odpowiedzieć, wykorzystując przy tym kamienną kopię basenu chrzcielnego odkrytego na Ostrowie Lednickim/wykład/max 35 osób/czas 60 min.
Poznajemy zasady wznoszenia budowli średniowiecznych na przykładzie Ostrowa Lednickiego – To warsztaty w czasie których nie tylko poznacie uniwersalne zasady konstruowania planów budowli, ale również będziecie mogli poczuć się jak średniowieczni architekci, projektując i budując kaplicę pałacową z basenami chrzcielnymi z Ostrowa Lednickiego. Dodatkowo zajęcia te uświadamiają ogrom przedsięwzięcia jakim była budowa, największych na ziemiach polskich, mostów lednickich oraz pozwalają zrozumieć, przez budowę kopii w skali 1:4, zasady ich wznoszenia/warsztat/max 25 osób/czas 60 min. 
Skrzynia pełna śmieci czy skarbów? O czym mówią do nas przedmioty sprzed tysięcy lat? – Zajęcia dają sposobność poznania wielu niecodziennych przedmiotów, dziś zupełnie zapomnianych i trudno rozpoznawalnych, tymczasem dla naszych przodków drogocennych, których brak trudno byłoby im sobie wyobrazić. W programie rozmowa o tym, czym właściwie jest skarb, bez czego współcześnie nie potrafilibyśmy się obejść, co dziś dla nas jest cenne. Na takie i podobne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi przy okazji obcowania z zabytkami z przeszłości/zajęcia problemowe/max 30 osób/czas 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki  Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
Średniowieczny kosz tajemnic Zapraszamy na pasjonującą wyprawę w przeszłość. Spojrzymy na wyjątkowe dzieła w postaci kopii najcenniejszych zabytków.  Postaramy się przybliżyć historię naszego pierwszego władcy. Odwiedzimy domostwa znajdujące się na podgrodziu poznając w ten sposób pewien tryb życia naszych przodków. Dowiemy się jakie meble i sprzęty znajdowały się w chatach rybaka, tkaczki czy zielarki/gra terenowa/max 25 osób/czas 60 min. 
Światłem malowane Zapoznanie z historią witraży, techniką ich wykonywania połączone z samodzielnym wykonaniem „witraża” (tektura, bibuła)/warsztat z wykładem/max 15 os./czas 45-60 min.
W poszukiwaniu zaginionej relikwii – Towarzysz broni Bolesława Chrobrego ukrywa przed śmiercią Świętą Lancę – ważną chrześcijańską relikwię. O jej odzyskanie walczą różne grupy: wysłannicy papieża, wojowie Bolesława, rycerze Henryka i kapłani pogańscy. To w przedstawicieli tych grup wcielą się uczestnicy gry, która odbywa się na terenie Ostrowa Lednickiego. Każda z grup otrzymuje tajemniczy list, który tłumaczy im fabułę gry oraz mapę. Tak wyposażeni ruszają w historyczną przestrzeń na poszukiwanie relikwii. (Gra terenowa) Czas trwania 45-60 minut. Wiek uczestników: III-VI klasa. Max. 30-35 uczestników. 
 
Grupa dzieci biorąca udział w warsztatach w plenerze-kopia elementów kamiennej budowli pałacu z Ostrowa Lednickiego      dzieci z przewodnikiem na warsztatach w plenerze. Kopia elementów kamiennej budowli pałacu z Ostrowa Lednickieg
 
Klasy VII–VIII 
Archeolog – poszukiwacz skarbów czy badacz przeszłości? Któż nie słyszał o filmowym archeologu Indianie Jonesie? Jednak prawdziwy archeolog rzadko miewa aż tak dramatyczne i romantyczne przygody. Na zajęciach będzie można poznać warsztat pracy archeologa i dowiedzieć się, że działa nie tylko w terenie. Problemy do zastanowienia: – Czy „poszukiwacze skarbów” są dzisiaj potrzebni? – Jak kultura popularna wpływa na postrzeganie niektórych zawodów (archeolog, policjant, prawnik, lekarz)?/zajęcia problemowe/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów. Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca – jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie  połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Kobieta w średniowieczu – W trakcie lekcji prezentowane są informacje dotyczące różnych aspektów życia kobiet w okresie średniowiecza (życie kobiet z różnych stanów społecznych, przestępstwa kobiet, moda). Uczestnicy poznają również historie życia kilku kobiet żyjących w tym okresie w różnych miejscach Europy/wykład z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Moda w średniowieczu – kabłączki, paciorki i lniane szaty. Niecodzienne stroje mogą uwolnić wodze fantazji i pozwolić odkryć swój styl. Uczestnicy warsztatu zapoznają się z różnymi rodzajami tkanin, różnorodnością wykrojów i poznają tradycyjne ubiory. Będą mieli sposobność dotknąć, a nawet przymierzyć, repliki średniowiecznej biżuterii. Ponadto szukając podobieństw między odzieżą dawną i współczesną, wspólnie zastanowimy się nad tym, czym jest moda/warsztat/max 25 osób/czas 60 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min. 
Ostrów Lednicki – chrzcielnica narodowa – we wczesnym średniowieczu, na terenach zamieszkałych przez pogan, a takimi były w połowie X wieku ziemie naszych przodków, chrzczono przede wszystkim dorosłych. Jak wyglądał taki chrzest i jak należało się do niego przygotować? Odpowiemy, wykorzystując kamienną kopię basenu chrzcielnego odkrytego na Ostrowie Lednickim/wykład/max 35 osób/czas 60 min.
Poznajemy zasady wznoszenia budowli średniowiecznych na przykładzie Ostrowa Lednickiego – To warsztaty w czasie których nie tylko poznacie uniwersalne zasady konstruowania planów budowli, ale również będziecie mogli poczuć się jak średniowieczni architekci, projektując i budując kaplicę pałacową z basenami chrzcielnymi z Ostrowa Lednickiego. Dodatkowo zajęcia te uświadamiają ogrom przedsięwzięcia jakim była budowa, największych na ziemiach polskich, mostów lednickich oraz pozwalają zrozumieć, przez budowę kopii w skali 1:4, zasady ich wznoszenia/warsztat/max 25 osób/czas 60 min. 
Skrzynia pełna śmieci czy skarbów? O czym mówią do nas przedmioty sprzed tysięcy lat? Zapraszamy do podróży w czasie, podczas której przeistoczymy się w detektywów poszukujących starych skarbów, poznając przy okazji niecodzienne przedmioty, niegdyś uznawane za drogocenne, dziś natomiast często już nierozpoznawalne. W czasie tych zajęć podyskutujemy również o tym czym jest nasz tytułowy skarb. Zastanowimy się czy to co drogocenne zawsze stanowi przedmiot materialny/zajęcia problemowe/max 30 osób/czas 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki. Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
Życie codzienne we wczesnym średniowieczu na podstawie źródeł archeologicznych – Uczestnicy zajęć dowiedzą się o różnorodnych źródłach, z których czerpana jest wiedza o przeszłości. Szczególna uwaga poświęcona będzie materiałom archeologicznym pochodzącym z badania Ostrowa Lednickiego oraz średniowiecznej roślinności. Zajęcia odbywają się w zrekonstruowanych średniowiecznych budynkach mieszkalnych na Ostrowie Lednickim/lekcja w terenie/max 30 osób/czas ok. 60 min.
Światłem malowane. Zapoznanie z historią witraży, techniką ich wykonywania połączone z samodzielnym wykonaniem „witraża” (tektura, bibuła)/warsztat z wykładem/max 15 osób/czas 45-60 min.
 
 
Grupa dzieci z  edukatorem podczas watsztatów w plenerze        Grupa dzieci z edukatorem w trakcie warsztatów w plenerze. Z oddali widać zielone drzewa
 
Szkoły średnie
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów – Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca – jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie  połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Kobieta w średniowieczu – W trakcie lekcji prezentowane są informacje dotyczące różnych aspektów życia kobiet w okresie średniowiecza (życie kobiet z różnych stanów społecznych, przestępstwa kobiet, moda). Uczestnicy poznają również historie życia kilku kobiet żyjących w tym okresie w różnych miejscach Europy/wykład z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 60 min.
Muzeum – magazyn emocji – muzeum przez wieki postrzegano jako pewnego rodzaju „świątynię”, jednak współcześnie ten obraz ulega wielu zmianom. Mówi się, że współczesne Muzea stają się miejscami debaty społecznej, dialogu czy działań wykraczających poza „biały sześcian” czyli ściany instytucji. Czy faktycznie obraz tych instytucji kultury się zmienia? Podyskutujmy o emocjach, jakie są zaklęte w murach muzeum, reflektując nad sztuką, historią i teraźniejszością/warsztat/max 25 osób/czas 60-90 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min.
Ostrów Lednicki, czyli wyspa władców – co o ich życiu „powiedzą” zabytki sprzed lat? To wyjątkowe spotkanie z zabytkiem, w czasie zajęć odbiorcy zobaczą wiele kopii przedstawiających najcenniejsze przedmioty znalezione na wyspie. Dzięki elementom uzbrojenia poznają historię walk, jakie toczyli ich przodkowie. Z kolei obcując z biżuterią poznają zagadnienia związane ze strojami, ozdobami i etykietą dworską/wykład/max 45 osób/czas 60-90 min.
Życie codzienne we wczesnym średniowieczu na podstawie źródeł archeologicznych – Uczestnicy zajęć dowiedzą się o różnorodnych źródłach, z których czerpana jest wiedza o przeszłości. Szczególna uwaga poświęcona będzie materiałom archeologicznym pochodzącym z badania Ostrowa Lednickiego oraz średniowiecznej roślinności. Zajęcia odbywają się w zrekonstruowanych średniowiecznych budynkach mieszkalnych na Ostrowie Lednickim/lekcja w terenie/max 30 osób/czas ok. 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki – Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
 
 
Grupa turystów przy makiecie na Ostrowie Lednickim  Grupa kobiet i edukator trzymajcy kobietę za ramię, która porusza się z laską dla osób niewidomych
 
Zajęcia przyrodnicze
Nasze Muzeum ma dwa wymiary przestrzeni: przyrodniczy i historyczny.
Ostrów Lednicki to miejsce współistnienia zarówno przyrody jak i historii, o którą należycie trzeba dbać, tak jak o najcenniejsze zabytki. 
Zajęcia przygotowane są na następujące poziomy edukacyjne: przedszkola; klasy I-III; klasy IV-VIII; gimnazja; odbywają się od wtorku do piątku w godz. 10:00 – 14.30. Liczba uczestników lekcji: 25 osób.
Szczegóły omówić można kontaktując się z Pracownią Przyrody 61 427 50 10 wew. 237 lub z Działem Edukacji Muzealnej 61 427 50 10 w. 223.
Rośliny nad Lednicą – podczas spaceru na Ostrowie będziemy obserwować i rozpoznawać rośliny oraz zwierzęta występujące na wyspie. Poza spostrzegawczym okiem w tym zadaniu pomogą nam takie sprzęty optyczne jak lupy czy lornetki. Nauczymy się rozpoznawać rodzime i obce gatunki drzew, będziemy też poszukiwać tropów i śladów zwierząt nawiązując jednocześnie do historii tej wyjątkowej wyspy/ścieżka przyrodnicza/max 35 osób/czas 45-60 min.
 
 
Wiele roślin na Ostrowie Lednickim. Widoczny wał i korona drzew
 
Od studenta do seniora
W celu umożliwienia bliższego zapoznania się z Ostrowem Lednickim i jego zbiorami zapraszamy grupy gości dorosłych na zorganizowane spacery tematyczne prowadzone przez archeologów i edukatorów muzealnych. W czasie tych spotkań będziemy starali się zawracać czas, czyniąc Muzeum miejscem intelektualnej przygody! Postaramy się również przekonać Państwa, że kultura potrafi uwodzić.
Bogactwo wyspy władców na podstawie znaleziska skarbów. Badania Ostrowa Lednickiego potwierdziły wyjątkowy charakter tego miejsca – jako jednej z siedzib pierwszych władców Polski. Oprócz reliktów architektury odkryto także wiele zabytków „elitarnych” (m.in. złote i srebrne ozdoby). Znaczącym elementem tego zbioru są znaleziska monet odkrytych zarówno w skarbach, jak i pojedynczo. Podczas wykładu zapoznamy się zatem zarówno z bogactwem mieszkańców grodu jak i funkcjonującym na wyspie targiem/pogadanka z prezentacją/max 35-40 osób/czas ok. 45 min.
Elementy obronne na Ostrowie Lednickim – Spacer po wyspie  połączony z prezentacją zasadniczych elementów systemu obronnego grodu i określeniem roli jego poszczególnych elementów. Zapoznanie się z nimi i porównanie do konstrukcji obronnych innych grodów centralnych z czasów panowania pierwszych władców z dynastii piastowskiej pozwoli docenić realizowaną przez nich wizję powstającego państwa/spacer tematyczny/max 35 osób/czas ok. 60 min.
Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki. Uczestnicy zajęć zostaną zaznajomieni z podstawowymi informacjami dotyczącymi dziejów tańca oraz poznają podstawowe kroki kilku dawnych tańców tańczonych nie tyko na dworach. Zajęcia zachęcają do uczestnictwa w zabawach, dostarczają dobrej rozrywki, poprawiają kondycję i koordynację ruchową/warsztat/max 35 osób/czas ok. 60-90 min. (prosimy o zabranie obuwia sportowego).
Muzeum – magazyn emocji – muzeum przez wieki postrzegano jako pewnego rodzaju „świątynię”, jednak współcześnie ten obraz ulega wielu zmianom. Mówi się, że współczesne Muzea stają się miejscami debaty społecznej, dialogu czy działań wykraczających poza „biały sześcian” czyli ściany instytucji. Czy faktycznie obraz tych instytucji kultury się zmienia? Podyskutujmy o emocjach, jakie są zaklęte w murach muzeum, reflektując nad sztuką, historią i teraźniejszością/warsztat/max 25 osób/czas 60-90 min.
(Nie)sprawni w kulturze – „To nie indywidualne ograniczenia, ale zewnętrzne bariery utrudniające uczestniczenie w życiu czynią człowieka niepełnosprawnym” (konwencja ONZ) – Program społeczny, przygotowany w celu wzbudzenia empatii, większego zrozumienia i pewnego oswojenia się z kwestią niepełnosprawności. W czasie zajęć uczestnicy wykonują różnego typu doświadczenia, które przybliżają im świat osób z dysfunkcjami, w myśl zasady, że warto widzieć nie tylko oczami ale i sercem/zajęcia problemowe/max 25 osób/czas 60-90 min.
Ostrów Lednicki, czyli wyspa władców To wyjątkowe spotkanie z zabytkiem, w czasie zajęć odbiorcy zobaczą wiele kopii przedstawiających najcenniejsze przedmioty znalezione na wyspie. Dzięki elementom uzbrojenia poznają historię walk, jakie toczyli ich przodkowie. Z kolei obcując z biżuterią poznają zagadnienia związane ze strojami, ozdobami i etykietą dworską/wykład/max 45 osób/czas 60-90 min.
 
 

Grupa turystów z edukatorem muzealnym, przy Niej pies odwrócony tyłem i w odali dużo drzew Grupa turystów stojących i siedzących przy budynku Skarbczyk. którego otacza zieleń drzew

  • Polityka Prywatności
  • Rodo
  • Kodeks Etyki
  • Umowy o współpracy
  • Patroni/Partnerzy
  • Deklaracja dostępności
  • Przetargi
  • Dla mediów
Nagroda Orła
Nagroda Orła
Projekt
Projekt
Modernizacja Muzeum
Modernizacja Muzeum
Szlak Św. Jakuba
Szlak Św. Jakuba
Projekt
Projekt
Film Wyspa władców
Film Wyspa władców
Do pobrania
Do pobrania
Studia Lednickie
Studia Lednickie
DOTACJE
DOTACJE
Albin Węsierski
Albin Węsierski
Urzad
Pomnik historii
Prog Reg
WFOŚ
BIP
Copyright © Lednica 2022