Temat: Magiczna Mikstura Lednicka – średniowieczny pakiet edukacyjny
|
Zajęcia pełne przygód, w których uczestnicy aktywnie współtworzą ich przebieg. Program obejmuje bloki tematyczne poświęcone biżuterii, przedmiotom kultu, muzyce i militariom. Uczestnicy wcielą się w role Słowianek i wojów, nauczą się podstaw średniowiecznej walki i odkryją brzmienia dawnych instrumentów. Poznają fascynujące artefakty – od naczyń i uzbrojenia po muzyczne relikty przeszłości.
|
Miejsce: siedziba muzeum (sala edukacyjna)
Czas trwania: 60 minut Maksymalna liczba uczestników: 30 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół podstawowych i średnich |
Temat: (Nie)sprawni w kulturze – zajęcia w sali edukacyjnej
|
Zajęcia te mają na celu budowanie empatii i świadomości wobec osób z niepełnosprawnościami. Uczestnicy wezmą udział w ćwiczeniach pozwalających zrozumieć codzienne wyzwania osób z dysfunkcjami oraz spojrzeć na świat z innej perspektywy – nie tylko oczami, ale i sercem.
|
Miejsce: siedziba muzeum (sala edukacyjna)
Czas trwania: 60–90 minut Maksymalna liczba uczestników: 25 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół podstawowych i średnich |
Temat: Zawracanie głowy nogami, czyli z tańcem przez wieki
|
Zajęcia wprowadzają w świat tańca dawnych epok. Uczestnicy poznają historię tańca oraz podstawowe kroki kilku tradycyjnych układów, które niegdyś wykonywano na dworach i wśród ludu. Warsztaty łączą edukację z zabawą, poprawiają kondycję i koordynację ruchową, a przede wszystkim dostarczają radości.
|
Miejsce: siedziba muzeum
Czas trwania: 60–90 minut (dłuższy czas przy prezentacji) Maksymalna liczba uczestników: 35 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół podstawowych (od 4 klasy), uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci i dorośli |
Temat: Bolesław Chrobry – Pierwszy Król Polski
|
Zajęcia wprowadzają w świat tańca dawnych epok. Uczestnicy poznają historię tańca oraz podstawowe kroki kilku tradycyjnych układów, które niegdyś wykonywano na dworach i wśród ludu. Warsztaty łączą edukację z zabawą, poprawiają kondycję i koordynację ruchową, a przede wszystkim dostarczają radości.
|
Miejsce: siedziba muzeum
Czas trwania: 60–90 minut (dłuższy czas przy prezentacji) Maksymalna liczba uczestników: 35 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół podstawowych (od 4 klasy), uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci i dorośli |
Temat: Wyczytane z kości – tajemnice ludzkiego szkieletu
|
Co można wyczytać z ludzkich kości? Uczestnicy zajęć poznają budowę szkieletu, dowiedzą się, jak określa się wiek i płeć oraz jakie informacje kryją zmiany patologiczne. Spotkanie odkrywa tajniki antropologii i prezentuje ciekawostki, o których nie mówi się na zwykłych lekcjach biologii (na zajęciach wykorzystywane będą ludzkie szczątki kostne pochodzące z badań archeologicznych. Obowiązuje zakaz fotografowania. Uczestnicy otrzymają rękawiczki ochronne, a w razie potrzeby – maseczki.).
|
Miejsce: siedziba muzeum
Czas trwania: 60–90 minut Maksymalna liczba uczestników: 30 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół średnich, dorośli |
Temat: Skarby Ostrowa Lednickiego
|
„Tam, gdzie władza – tam i bogactwo.” Czy przedmioty odkrywane na Ostrowie Lednickim potwierdzają to przysłowie? Czy skarby monet i biżuteria są rzeczywiście najcenniejszymi znaleziskami? Na zajęciach spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, analizując znaleziska z wyspy, będącej siedzibą pierwszych władców Polski.
|
Miejsce: siedziba muzeum
Czas trwania: Ok. 60 minut Maksymalna liczba uczestników: 30 osób Odbiorcy: Wszystkie grupy wiekowe |
Temat: Ostrów Lednicki – Chrzcielnica Narodowa czy Wyspa Władców?
|
Ostrów Lednicki to wyjątkowe miejsce w historii Polski. Dlaczego nazywany jest „Wyspą Władców”? Czy to tu Mieszko I przyjął chrzest? Podczas zajęć terenowych uczestnicy będą poszukiwać odpowiedzi na te pytania, badając ruiny i wiernie wykonane kopie zabytków. Dyskusja i eksploracja terenu pozwolą lepiej zrozumieć rolę tej wyspy w dziejach naszego kraju.
|
Miejsce: Ostrów Lednicki Czas trwania: Ok. 60 minut Maksymalna liczba uczestników: 35 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół podstawowych i średnich |
Temat: Archeolog – poszukiwacz skarbów, czy badacz przeszłości?
|
Czy praca archeologa wygląda jak przygody Indiany Jonesa? Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, na czym naprawdę polega praca archeologa, poznają jego warsztat i metody badawcze. Przekonają się, że archeolog działa nie tylko w terenie, ale także w laboratorium i archiwach.
|
Miejsce: Ostrów Lednicki Czas trwania: Ok. 60 minut Maksymalna liczba uczestników: 30 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół podstawowych (od 4 klasy), uczniowie szkół ponadpodstawowych |
Temat: Życie codzienne we wczesnym średniowieczu – zajęcia z pokazem w zagrodzie
|
Jak wyglądało codzienne życie pierwszych mieszkańców Polski? Podczas zajęć uczestnicy poznają rekonstrukcje domostw, zajrzą do chat w podgrodziu i zobaczą kopie najcenniejszych zabytków. Spotkanie przeniesie ich w atmosferę wczesnego średniowiecza i pozwoli odkryć codzienne obowiązki oraz zwyczaje dawnych mieszkańców tych ziem.
|
Miejsce: Ostrów Lednicki (zagroda wczesnośredniowieczna) Czas trwania: 60 minut Maksymalna liczba uczestników: 30 osób Odbiorcy: Uczniowie szkół podstawowych i średnich |
Informujemy, że podczas zajęć edukacyjnych mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby MPPL (w tym m.in. w celu dokumentacji i informacji na stronach internetowych MPPL, social mediach – na fanpage’ach Muzeum). Jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację. Zdjęcia mogą zawierać: wizerunki osób biorących udział w zajęciach edukacyjnych oraz prac wykonanych w czasie zajęć. Brak informacji przekazanej w formie pisemnej przed rozpoczęciem zajęć jest równoznaczny ze zgodą na korzystanie przez MPPL ze zdjęć, o których mowa powyżej.