Proponowane lekcje muzealne mają na celu rozszerzenie wiedzy z zakresu archeologii i historii. Zajęcia o charakterze interaktywnym odbywają się od kwietnia do połowy października na terenie osady edukacyjnej.
Teren grodu można zwiedzać z questami „Śladami Piastów” oraz „Śladami gieckich budowli” – są to rymowane opowieści o gieckim grodzisku i jego najbliższej okolicy pełne zagadek do samodzielnego rozwiązania.
Zajęcia prosimy zamawiać mailowo info@giecz.pl lub pod nr tel. 61 285 92 22
Garncarz z błota narobi złota - zachęcamy do odwiedzenia warsztatu garncarza, gdzie dzieci będą mogły zapoznać się ze znaczeniem gliny i jej wykorzystaniem w życiu codziennym oraz zdobyć praktyczne umiejętności garncarskie. Uczestnicy dowiedzą się między innymi, jakie są tajniki procesu powstawania naczyń, po co do masy garncarskiej dodawano piasku lub słomianej sieczki i czy dawni garncarze zawsze byli zadowoleni z efektów swojej pracy. Pozyskaną wiedzę oraz własną wyobraźnię dzieci będą mogły wykorzystać w tworzeniu swoich glinianych arcydzieł.
Warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Książęce łowy – zapraszamy na wyprawę łowiecką na grubego zwierza. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, na jakie zwierzęta polowano w średniowieczu, nauczą się je rozpoznawać i tropić. Wspólnie zastanowimy się, czy las jest nadal potrzebny i dlaczego warto go chronić. Uczestnicy będą mieli również okazję wziąć udział w dawnych obrzędach łowieckich oraz poćwiczyć zręczność, tak potrzebną każdemu małemu łowcy.
Warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Średniowieczna strojnisia – czyli podróż w głąb średniowiecznej „szafy”. Uczestnicy dowiedzą się między innymi, jak wyglądały średniowieczne stroje i ozdoby oraz z czego je wytwarzano. Może się okazać, że wytwarzanie ubrań było dużo bardziej skomplikowane niż się wydaje. W ramach zajęć dzieci wezmą udział w małym pokazie średniowiecznej mody oraz spróbują sił we własnoręcznym wykonywaniu prostych ozdób.
Warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
W gieckim grodzie – na zajęciach przeniesiemy się w czasie, by zobaczyć, jak wyglądało życie naszych średniowiecznych przodków. Uczestnicy zajęć będą mogli aktywnie uczestniczyć w „rekonstrukcji” konkretnych prac związanych np. z prowadzeniem domu. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się do czego służyły przedmioty z wyposażenia średniowiecznego domostwa i obejścia, w jaki sposób przygotowywano posiłki czy jak spędzano wolny czas.
Benedyktyńska praca – czyli o trudach życia w średniowiecznym zakonie. Zapraszamy do wtopienia się w ciszę średniowiecznego klasztoru. Poznamy reguły obowiązujące zakonników i zaznajomimy się z szeregiem prac, które wykonywali. Dowiemy się między innymi, dlaczego mnisi używali języka migowego, co to jest tonsura czy skryptorium. Zastanowimy się czy potrafilibyśmy żyć według zasad panujących w średniowiecznym zakonie.
Warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Dzień powszedni, dzień świąteczny… – czyli jak żyli nasi przodkowie w średniowieczu. W trakcie tych zajęć na własnej skórze będzie można przekonać się o trudach życia mieszkańców średniowiecznej osady. Poznamy dawne obyczaje związane z ich pracą i odpoczynkiem. Po zajęciach dzieci będą potrafiły objaśnić, jak skonstruowana była średniowieczna osada, nazwać poszczególne przedmioty z wyposażenia domu i zagrody oraz wskazać ich przeznaczenie.
Warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Łaskawe ziele, czyli o ziołach i ich mocy – o właściwościach ziół i roślin nieuprawnych w średniowieczu (leczenie, trucie, magia, farbowanie, jedzenie). Uczestnicy zajęć wcielą się w rolę uczniów sławnego zielarza, który nauczy ich rozpoznawać najpopularniejsze gatunki ziół, drzew i krzewów, a także zdradzi ich leczniczą i magiczną moc. Celem zajęć jest przybliżenie dzieciom prastarej wiedzy zielarskiej, a w konsekwencji nauczenie różnorodnych sposobów wykorzystania ziół i przetworów roślinnych.
Warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Nie święci garnki lepią – o wykorzystywaniu gliny w produkcji przedmiotów ceramicznych w pradziejach i średniowieczu. Po zajęciach uczniowie będą potrafili wyjaśnić znaczenie gliny i jej zastosowania w życiu codziennym, omówić etapy wytwarzania naczyń (przygotowanie masy garncarskiej, suszenie, wypał), zdobędą także praktyczne umiejętności garncarskie, które będą mogli doskonalić podczas samodzielnego tworzenia naczyń i zabawek glinianych.
Radłem i broną – o sposobach uprawy roli oraz chowu zwierząt w średniowieczu. Podczas tych zajęć przeniesiemy się do średniowiecznej osady, by dowiedzieć się, jak dawniej wyglądała praca rolnika. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe gatunki roślin uprawianych na wczesnośredniowiecznych polach i w ogródkach oraz poznają narzędzia, służące do ich uprawy i zbioru. Oczywiście będzie można również zakosztować trudów pracy na roli.
Warsztat/czas 60-90 min./max. 30 osób.
„Szafa” białogłowy – czyli co wiemy o wytwarzaniu odzieży i ozdób w średniowieczu. Podczas zajęć uczniowie poznają standardy średniowiecznej mody. Dowiedzą się, z czego wytwarzano ubrania i ozdoby oraz spróbują samodzielnie wykonać niektóre elementy strojów. Dla najbardziej wytrwałych, takie czynności, jak tkanie krajek na bardku czy wyplatanie sznurków na lucecie nie będą już brzmieć tak tajemniczo.
Tajemnice, które skrywa ziemia – zapraszamy dzieci do udziału w ekspedycji archeologicznej. Uczestnicy zapoznają się z metodami badań archeologicznych i podejmą próbę samodzielnego „odszukania” śladów pozostawionych przez naszych przodków. W trakcie zajęć uczniowie poznają zasady i cele badań powierzchniowych, spróbują nanieść wyniki swoich poszukiwań na mapę topograficzną i samodzielnie zinterpretować ich wyniki. Będą potrafili wyjaśnić takie pojęcia, jak: stanowisko archeologiczne, wykop czy chronologia. Wspólnie zastanowimy się również, w jaki sposób można chronić zabytki archeologiczne.
Jak powstała Polska? – geneza państwa polskiego, podobnie jak początki innych średniowiecznych państw słowiańskich, zawiera wiele znaków zapytania i nadal jest przedmiotem wielu naukowych sporów i debat. W trakcie zajęć zaprezentujemy kluczowe zagadnienia związane z tworzeniem się państwa polskiego w X wieku i najnowsze teorie na ten temat. Wspólnie zastanowimy się, jakie informacje o początkach państwa polskiego możemy uzyskać ze źródeł historycznych i archeologicznych.
Wykład+warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Życie w słowiańskiej osadzie – dzień powszedni jej mieszkańców, wyznaczany rytmem przyrody i zachodzących w niej zmian. Uczestnicy warsztatów zaznajomią się z codziennymi pracami dawnych gieczan oraz poznają niezbędne do wykonywania tych prac narzędzia, które będą mogli również wypróbować.
Warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Warsztat pracy archeologa – z czym kojarzy się archeologia? Czy polega jedynie na wykopywaniu przedmiotów z ziemi? Co to jest artefakt? Na te i inne pytania odpowiemy wspólnie poznając zawiłości pracy archeologa. Uczestnicy zajęć zaznajomią się między innymi z różnymi metodami badań archeologicznych, rodzajami stanowisk i sposobami datowania zabytków. Podejmą również samodzielną próbę interpretacji i rekonstrukcji znalezisk archeologicznych. W trakcie zajęć będzie można przekonać się w praktyce, ile wspólnego ma codzienna praca archeologa z obrazem tego zawodu, wykreowanym przez filmy przygodowe.
Wykład+warsztat/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Życie codzienne we wczesnośredniowiecznym Gieczu – czyli o powszednich zajęciach mieszkańców grodu i jego okolic. Uczestnicy zajęć staną oko w oko z trudami i wyzwaniami życia w czasach pierwszych Piastów. Będą mogli wcielić się w rolę średniowiecznych gieczan i popróbować swych sił w ich codziennych zajęciach, jak np. gotowanie, tkanie czy polowanie. Podczas swych zmagań poznają średniowieczne wytwórstwo i kategorie zabytków z nim związane.
Gody, czyli o dawnych obchodach Świąt Bożego Narodzenia (grudzień) – celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom dawnych, często już zapomnianych zwyczajów świątecznych. Spotkanie ma formę pogadanki ilustrowanej prezentacją multimedialną, połączonej z przygotowywaniem tradycyjnych ozdób świątecznych.
Przyroda wokół grodu – zapraszamy obserwatorów przyrody na wędrówkę po zielonych zakątkach wokół gieckiego grodziska. Dzieci będą mogły się przyjrzeć wielu gatunkom drzew, krzewów i ziół, porastających okoliczne tereny. Zajrzymy także do naszego muzealnego ogródka, gdzie dzieci zaznajomią się z roślinami uprawianymi we wczesnym średniowieczu.
Spacer tematyczny/czas trwania 60-90 min./max. 30 osób.
Informujemy, że podczas zajęć edukacyjnych mogą być wykonywane zdjęcia na potrzeby MPPL (w tym m.in. w celu dokumentacji i informacji na stronach internetowych MPPL, social mediach – na fanpage’ach Muzeum). Jeżeli nie wyrażają Państwo na to zgody, prosimy o wcześniejszą informację. Zdjęcia mogą zawierać: wizerunki osób biorących udział w zajęciach edukacyjnych oraz prac wykonanych w czasie zajęć. Brak informacji przekazanej w formie pisemnej przed rozpoczęciem zajęć jest równoznaczny ze zgodą na korzystanie przez MPPL ze zdjęć, o których mowa powyżej.