logo
Facebook - Strona Muzeum Instagram - Strona Muzeum
PL EN UK
Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Giecz Grzybowo

Zaplanuj zwiedzanie

Godziny otwarcia i ceny biletów Baza gastronomiczna i noclegowa Kalendarium 2022 Deklaracja dostępności

Oddziały

Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Giecz Grzybowo

Misja

Historia

Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Rezerwat Archeologiczny Gród Wczesnopiastowski Gieczu Rezerwat Archeologiczny Gród w Grzybowie Ostrów Radzimski

Zbiory

Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Rezerwat Archeologiczny Gród Wczesnopiastowski w Gieczu Rezerwat Archeologiczny Gród w Grzybowie Ostrów Radzimski Muzeum na światowych wystawach

Badania

Badania interdyscyplinarne Badania archeologiczne Badania podwodne Badania przyrodnicze Badania etnograficzne

Zespół

Rada Muzeum

Nagrody

Otrzymane - Sybilla i Izabella Przyznawana - Nagroda Lednickiego Orła Piastowskiego

Bractwo Dzwonników Dzwonu Mieszko i Dobrawa

Przetargi Newsy Blog FAQ
Oferta Ostrów Lednicki Wielkopolski Park Etnograficzny Giecz Grzybowo Ostrów Radzimski Nauczyciele Osoby z niepełnosprawnością Widzowie indywidualni (dzieci-młodzież-dorośli) Zajęcia poza muzeum – „Poza białym sześcianem”

Ostrów Lednicki

Wystawy stałe Wystawy czasowe Wystawy objazdowe Archiwum

Wielkopolski Park Etnograficzny

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Rezerwat Archeologiczny Gród Wczesnopiastowski w Gieczu

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Rezerwat Archeologiczny Gród w Grzybowie

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Ostrów Radzimski

Wystawy stałe Wystawy czasowe Archiwum

Punkt Etnograficzny w Rogierówku

Wydawnictwa
Kontakt
☰

Giecz

 

Proponowane lekcje muzealne mają na celu rozszerzenie wiedzy z zakresu archeologii i historii. Zajęcia o charakterze interaktywnym odbywają się od kwietnia do połowy października na terenie osady edukacyjnej. 

Na terenie osady edukacyjnej jest możliwość zamówienia imprezy integracyjnej, prowadzonej w formie gry terenowej (dla wszystkich grup wiekowych z seniorami włącznie); lekcji wraz z ogniskiem, czy własnego tematu warsztatów. Na terenie grodu znajduje się questy Śladami Piastów oraz Śladami gieckich budowli – rymowana opowieść o gieckim grodzisku i jego najbliższej okolicy pełna zagadek do samodzielnego wytropienia. Zajęcia prosimy zamawiać mailowo muzeum@giecz.pl lub pod nr tel. 61 285 92 22 
 
Przedszkola
Garncarz z błota narobi złota - zachęcamy do odwiedzenia warsztatu garncarza, gdzie dzieci będą mogły zapoznać się ze znaczeniem gliny i jej wykorzystaniem w życiu codziennym oraz zdobyć praktyczne umiejętności garncarskie. Uczestnicy dowiedzą się między innymi, jakie są tajniki procesu powstawania naczyń, po co do masy garncarskiej dodawano piasku lub słomianej sieczki i czy dawni garncarze zawsze byli zadowoleni z efektów swojej pracy. Pozyskaną wiedzę oraz własną wyobraźnię dzieci będą mogły wykorzystać w tworzeniu swoich glinianych arcydzieł/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Książęce łowy – zapraszamy na wyprawę łowiecką na grubego zwierza. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, na jakie zwierzęta polowano w średniowieczu, nauczą się je rozpoznawać i tropić. Wspólnie zastanowimy się, czy las jest nadal potrzebny i dlaczego warto go chronić. Uczestnicy będą mieli również okazję wziąć udział w dawnych obrzędach łowieckich oraz poćwiczyć zręczność, tak potrzebną każdemu małemu łowcy/warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Średniowieczna strojnisia – czyli podróż w głąb średniowiecznej „szafy”. Uczestnicy dowiedzą się między innymi, jak wyglądały średniowieczne stroje i ozdoby oraz z czego je wytwarzano. Może się okazać, że wytwarzanie ubrań było dużo bardziej skomplikowane niż się wydaje. W ramach zajęć dzieci wezmą udział w małym pokazie średniowiecznej mody oraz spróbują sił we własnoręcznym wykonywaniu prostych ozdób/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
W gieckim grodzie – na zajęciach przeniesiemy się w czasie, by zobaczyć, jak wyglądało życie naszych średniowiecznych przodków. Uczestnicy zajęć będą mogli aktywnie uczestniczyć w „rekonstrukcji” konkretnych prac związanych np. z prowadzeniem domu. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się do czego służyły przedmioty z wyposażenia średniowiecznego domostwa i obejścia, w jaki sposób przygotowywano posiłki czy jak spędzano wolny czas/warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
 
Dzieci wychodzące z drewnianego budynku
Klasy I–VI
Benedyktyńska praca – czyli o trudach życia w średniowiecznym zakonie. Zapraszamy do wtopienia się w ciszę średniowiecznego klasztoru. Poznamy reguły obowiązujące zakonników i zaznajomimy się z szeregiem prac, które wykonywali. Dowiemy się między innymi, dlaczego mnisi używali języka migowego, co to jest tonsura czy skryptorium. Zastanowimy się czy potrafilibyśmy żyć według zasad panujących w średniowiecznym zakonie/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Dzień powszedni, dzień świąteczny… – czyli jak żyli nasi przodkowie w średniowieczu. W trakcie tych zajęć na własnej skórze będzie można przekonać się o trudach życia mieszkańców średniowiecznej osady. Poznamy dawne obyczaje związane z ich pracą i odpoczynkiem. Po zajęciach dzieci będą potrafiły objaśnić, jak skonstruowana była średniowieczna osada, nazwać poszczególne przedmioty z wyposażenia domu i zagrody oraz wskazać ich przeznaczenie. Nieobce będą im też sekrety średniowiecznej kuchni i smak podpłomyków/warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Łaskawe ziele, czyli o ziołach i ich mocy – o właściwościach ziół i roślin nieuprawnych w średniowieczu (leczenie, trucie, magia, farbowanie, jedzenie). Uczestnicy zajęć wcielą się w rolę uczniów sławnego zielarza, który nauczy ich rozpoznawać najpopularniejsze gatunki ziół, drzew i krzewów, a także zdradzi ich leczniczą i magiczną moc. Celem zajęć jest przybliżenie dzieciom prastarej wiedzy zielarskiej, a w konsekwencji nauczenie różnorodnych sposobów wykorzystania ziół i przetworów roślinnych/warsztat/max. 50 osób/czas 60-90 min
Nie święci garnki lepią – o wykorzystywaniu gliny w produkcji przedmiotów ceramicznych w pradziejach i średniowieczu. Po zajęciach uczniowie będą potrafili wyjaśnić znaczenie gliny i jej zastosowania w życiu codziennym, omówić etapy wytwarzania naczyń (przygotowanie masy garncarskiej, suszenie, wypał), zdobędą także praktyczne umiejętności garncarskie, które będą mogli doskonalić podczas samodzielnego tworzenia naczyń i zabawek glinianych/warsztat/max. 30 osób/czas 60-90 min
Radłem i broną – o sposobach uprawy roli oraz chowu zwierząt w średniowieczu. Podczas tych zajęć przeniesiemy się do średniowiecznej osady, by dowiedzieć się, jak dawniej wyglądała praca rolnika. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe gatunki roślin uprawianych na wczesnośredniowiecznych polach i w ogródkach oraz poznają narzędzia, służące do ich uprawy i zbioru. Oczywiście będzie można również zakosztować trudów pracy na roli/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
„Szafa” białogłowy – czyli co wiemy o wytwarzaniu odzieży i ozdób w średniowieczu. Podczas zajęć uczniowie poznają standardy średniowiecznej mody. Dowiedzą się, z czego wytwarzano ubrania i ozdoby oraz spróbują samodzielnie wykonać niektóre elementy strojów. Dla najbardziej wytrwałych, takie czynności, jak tkanie krajek na bardku czy wyplatanie sznurków na lucecie nie będą już brzmieć tak tajemniczo /warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Tajemnice, które skrywa ziemia – zapraszamy dzieci do udziału w ekspedycji archeologicznej. Uczestnicy zapoznają się z metodami badań archeologicznych i podejmą próbę samodzielnego „odszukania” śladów pozostawionych przez naszych przodków. W trakcie zajęć uczniowie poznają zasady i cele badań powierzchniowych, spróbują nanieść wyniki swoich poszukiwań na mapę topograficzną i samodzielnie zinterpretować ich wyniki. Będą potrafili wyjaśnić takie pojęcia, jak: stanowisko archeologiczne, wykop czy chronologia. Wspólnie zastanowimy się również, w jaki sposób można chronić zabytki archeologiczne/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
 
Dzieci lepiące narzędzia z gliny
 
Klasy VII–VIII
Jak powstała Polska? – geneza państwa polskiego, podobnie jak początki innych średniowiecznych państw słowiańskich, zawiera wiele znaków zapytania i nadal jest przedmiotem wielu naukowych sporów i debat. W trakcie zajęć zaprezentujemy kluczowe zagadnienia związane z tworzeniem się państwa polskiego w X wieku i najnowsze teorie na ten temat. Wspólnie zastanowimy się, jakie informacje o początkach państwa polskiego możemy uzyskać ze źródeł historycznych i  archeologicznych/wykład+warsztat/max. 30 osób/czas 60-90 min
Życie w słowiańskiej osadzie – dzień powszedni jej mieszkańców, wyznaczany rytmem przyrody i zachodzących w niej zmian. Uczestnicy warsztatów zaznajomią się z codziennymi pracami dawnych gieczan oraz poznają niezbędne do wykonywania tych prac narzędzia, które będą mogli również wypróbować/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
 
Dzieci a w tle drewniane budynki
Szkoły średnie
Warsztat pracy archeologa – z czym kojarzy się archeologia? Czy polega jedynie na wykopywaniu przedmiotów z ziemi? Co to jest artefakt? Na te i inne pytania odpowiemy wspólnie  poznając zawiłości pracy archeologa. Uczestnicy zajęć zaznajomią się między innymi z różnymi metodami badań archeologicznych, rodzajami stanowisk i sposobami datowania zabytków. Podejmą również samodzielną próbę interpretacji i rekonstrukcji znalezisk archeologicznych. W trakcie zajęć będzie można przekonać się w praktyce, ile wspólnego ma codzienna praca archeologa z obrazem tego zawodu, wykreowanym przez filmy przygodowe/wykład+warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Życie codzienne we wczesnośredniowiecznym Gieczu – czyli o powszednich zajęciach mieszkańców grodu i jego okolic. Uczestnicy zajęć staną oko w oko z trudami i wyzwaniami życia w czasach pierwszych Piastów. Będą mogli wcielić się w rolę średniowiecznych gieczan i popróbować swych sił w ich codziennych zajęciach, jak np. gotowanie, tkanie czy polowanie. Podczas swych zmagań poznają średniowieczne wytwórstwo i kategorie zabytków z nim związane/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
 
 
Zajęcia okolicznościowe (przedszkola i szkoły podstawowe)
Przyniósł zajączek jajka (marzec, kwiecień) – spotkanie poświęcone zwyczajom i obrzędom wielkanocnym, połączone z wykonywaniem świątecznych dekoracji. Prezentacja multimedialna przybliży uczestnikom dawne wierzenia, których echa wciąż pobrzmiewają w świątecznych zwyczajach/prezentacja+warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Gody, czyli o dawnych obchodach Świąt Bożego Narodzenia (grudzień) – celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom dawnych, często już zapomnianych zwyczajów świątecznych. Spotkanie ma formę pogadanki ilustrowanej prezentacją multimedialną, połączonej z przygotowywaniem tradycyjnych ozdób świątecznych/prezentacja+warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
 
Zajęcia przyrodnicze (przedszkola, klasy I-VI)
Przyroda wokół grodu – zapraszamy obserwatorów przyrody na wędrówkę po zielonych zakątkach wokół gieckiego grodziska. Dzieci będą mogły się przyjrzeć  wielu gatunkom drzew, krzewów i ziół, porastających okoliczne tereny. Zajrzymy także do naszego muzealnego ogródka, gdzie dzieci zaznajomią się z roślinami uprawianymi we wczesnym średniowieczu/spacer tematyczny/max. 30 osób/czas 60-90 min 
 
Kwiaty w budynku
  • Polityka Prywatności
  • Rodo
  • Kodeks Etyki
  • Umowy o współpracy
  • Patroni/Partnerzy
  • Deklaracja dostępności
  • Przetargi
  • Dla mediów
Nagroda Orła
Nagroda Orła
Projekt
Projekt
Modernizacja Muzeum
Modernizacja Muzeum
Szlak Św. Jakuba
Szlak Św. Jakuba
Projekt
Projekt
Film Wyspa władców
Film Wyspa władców
Do pobrania
Do pobrania
Studia Lednickie
Studia Lednickie
DOTACJE
DOTACJE
Albin Węsierski
Albin Węsierski
Urzad
Pomnik historii
Prog Reg
WFOŚ
BIP
Copyright © Lednica 2022