Proponowane lekcje muzealne mają na celu rozszerzenie wiedzy z zakresu archeologii i historii. Zajęcia o charakterze interaktywnym odbywają się od kwietnia do połowy października na terenie osady edukacyjnej.
Na terenie osady edukacyjnej jest możliwość zamówienia imprezy integracyjnej, prowadzonej w formie gry terenowej (dla wszystkich grup wiekowych z seniorami włącznie); lekcji wraz z ogniskiem, czy własnego tematu warsztatów. Na terenie grodu znajduje się questy Śladami Piastów oraz Śladami gieckich budowli – rymowana opowieść o gieckim grodzisku i jego najbliższej okolicy pełna zagadek do samodzielnego wytropienia. Zajęcia prosimy zamawiać mailowo muzeum@giecz.pl lub pod nr tel. 61 285 92 22
Przedszkola
Garncarz z błota narobi złota - zachęcamy do odwiedzenia warsztatu garncarza, gdzie dzieci będą mogły zapoznać się ze znaczeniem gliny i jej wykorzystaniem w życiu codziennym oraz zdobyć praktyczne umiejętności garncarskie. Uczestnicy dowiedzą się między innymi, jakie są tajniki procesu powstawania naczyń, po co do masy garncarskiej dodawano piasku lub słomianej sieczki i czy dawni garncarze zawsze byli zadowoleni z efektów swojej pracy. Pozyskaną wiedzę oraz własną wyobraźnię dzieci będą mogły wykorzystać w tworzeniu swoich glinianych arcydzieł/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Książęce łowy – zapraszamy na wyprawę łowiecką na grubego zwierza. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, na jakie zwierzęta polowano w średniowieczu, nauczą się je rozpoznawać i tropić. Wspólnie zastanowimy się, czy las jest nadal potrzebny i dlaczego warto go chronić. Uczestnicy będą mieli również okazję wziąć udział w dawnych obrzędach łowieckich oraz poćwiczyć zręczność, tak potrzebną każdemu małemu łowcy/warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Średniowieczna strojnisia – czyli podróż w głąb średniowiecznej „szafy”. Uczestnicy dowiedzą się między innymi, jak wyglądały średniowieczne stroje i ozdoby oraz z czego je wytwarzano. Może się okazać, że wytwarzanie ubrań było dużo bardziej skomplikowane niż się wydaje. W ramach zajęć dzieci wezmą udział w małym pokazie średniowiecznej mody oraz spróbują sił we własnoręcznym wykonywaniu prostych ozdób/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
W gieckim grodzie – na zajęciach przeniesiemy się w czasie, by zobaczyć, jak wyglądało życie naszych średniowiecznych przodków. Uczestnicy zajęć będą mogli aktywnie uczestniczyć w „rekonstrukcji” konkretnych prac związanych np. z prowadzeniem domu. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się do czego służyły przedmioty z wyposażenia średniowiecznego domostwa i obejścia, w jaki sposób przygotowywano posiłki czy jak spędzano wolny czas/warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Klasy I–VI
Benedyktyńska praca – czyli o trudach życia w średniowiecznym zakonie. Zapraszamy do wtopienia się w ciszę średniowiecznego klasztoru. Poznamy reguły obowiązujące zakonników i zaznajomimy się z szeregiem prac, które wykonywali. Dowiemy się między innymi, dlaczego mnisi używali języka migowego, co to jest tonsura czy skryptorium. Zastanowimy się czy potrafilibyśmy żyć według zasad panujących w średniowiecznym zakonie/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Dzień powszedni, dzień świąteczny… – czyli jak żyli nasi przodkowie w średniowieczu. W trakcie tych zajęć na własnej skórze będzie można przekonać się o trudach życia mieszkańców średniowiecznej osady. Poznamy dawne obyczaje związane z ich pracą i odpoczynkiem. Po zajęciach dzieci będą potrafiły objaśnić, jak skonstruowana była średniowieczna osada, nazwać poszczególne przedmioty z wyposażenia domu i zagrody oraz wskazać ich przeznaczenie. Nieobce będą im też sekrety średniowiecznej kuchni i smak podpłomyków/warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Łaskawe ziele, czyli o ziołach i ich mocy – o właściwościach ziół i roślin nieuprawnych w średniowieczu (leczenie, trucie, magia, farbowanie, jedzenie). Uczestnicy zajęć wcielą się w rolę uczniów sławnego zielarza, który nauczy ich rozpoznawać najpopularniejsze gatunki ziół, drzew i krzewów, a także zdradzi ich leczniczą i magiczną moc. Celem zajęć jest przybliżenie dzieciom prastarej wiedzy zielarskiej, a w konsekwencji nauczenie różnorodnych sposobów wykorzystania ziół i przetworów roślinnych/warsztat/max. 50 osób/czas 60-90 min
Nie święci garnki lepią – o wykorzystywaniu gliny w produkcji przedmiotów ceramicznych w pradziejach i średniowieczu. Po zajęciach uczniowie będą potrafili wyjaśnić znaczenie gliny i jej zastosowania w życiu codziennym, omówić etapy wytwarzania naczyń (przygotowanie masy garncarskiej, suszenie, wypał), zdobędą także praktyczne umiejętności garncarskie, które będą mogli doskonalić podczas samodzielnego tworzenia naczyń i zabawek glinianych/warsztat/max. 30 osób/czas 60-90 min
Radłem i broną – o sposobach uprawy roli oraz chowu zwierząt w średniowieczu. Podczas tych zajęć przeniesiemy się do średniowiecznej osady, by dowiedzieć się, jak dawniej wyglądała praca rolnika. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać podstawowe gatunki roślin uprawianych na wczesnośredniowiecznych polach i w ogródkach oraz poznają narzędzia, służące do ich uprawy i zbioru. Oczywiście będzie można również zakosztować trudów pracy na roli/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
„Szafa” białogłowy – czyli co wiemy o wytwarzaniu odzieży i ozdób w średniowieczu. Podczas zajęć uczniowie poznają standardy średniowiecznej mody. Dowiedzą się, z czego wytwarzano ubrania i ozdoby oraz spróbują samodzielnie wykonać niektóre elementy strojów. Dla najbardziej wytrwałych, takie czynności, jak tkanie krajek na bardku czy wyplatanie sznurków na lucecie nie będą już brzmieć tak tajemniczo /warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Tajemnice, które skrywa ziemia – zapraszamy dzieci do udziału w ekspedycji archeologicznej. Uczestnicy zapoznają się z metodami badań archeologicznych i podejmą próbę samodzielnego „odszukania” śladów pozostawionych przez naszych przodków. W trakcie zajęć uczniowie poznają zasady i cele badań powierzchniowych, spróbują nanieść wyniki swoich poszukiwań na mapę topograficzną i samodzielnie zinterpretować ich wyniki. Będą potrafili wyjaśnić takie pojęcia, jak: stanowisko archeologiczne, wykop czy chronologia. Wspólnie zastanowimy się również, w jaki sposób można chronić zabytki archeologiczne/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Klasy VII–VIII
Jak powstała Polska? – geneza państwa polskiego, podobnie jak początki innych średniowiecznych państw słowiańskich, zawiera wiele znaków zapytania i nadal jest przedmiotem wielu naukowych sporów i debat. W trakcie zajęć zaprezentujemy kluczowe zagadnienia związane z tworzeniem się państwa polskiego w X wieku i najnowsze teorie na ten temat. Wspólnie zastanowimy się, jakie informacje o początkach państwa polskiego możemy uzyskać ze źródeł historycznych i archeologicznych/wykład+warsztat/max. 30 osób/czas 60-90 min
Życie w słowiańskiej osadzie – dzień powszedni jej mieszkańców, wyznaczany rytmem przyrody i zachodzących w niej zmian. Uczestnicy warsztatów zaznajomią się z codziennymi pracami dawnych gieczan oraz poznają niezbędne do wykonywania tych prac narzędzia, które będą mogli również wypróbować/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Szkoły średnie
Warsztat pracy archeologa – z czym kojarzy się archeologia? Czy polega jedynie na wykopywaniu przedmiotów z ziemi? Co to jest artefakt? Na te i inne pytania odpowiemy wspólnie poznając zawiłości pracy archeologa. Uczestnicy zajęć zaznajomią się między innymi z różnymi metodami badań archeologicznych, rodzajami stanowisk i sposobami datowania zabytków. Podejmą również samodzielną próbę interpretacji i rekonstrukcji znalezisk archeologicznych. W trakcie zajęć będzie można przekonać się w praktyce, ile wspólnego ma codzienna praca archeologa z obrazem tego zawodu, wykreowanym przez filmy przygodowe/wykład+warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Życie codzienne we wczesnośredniowiecznym Gieczu – czyli o powszednich zajęciach mieszkańców grodu i jego okolic. Uczestnicy zajęć staną oko w oko z trudami i wyzwaniami życia w czasach pierwszych Piastów. Będą mogli wcielić się w rolę średniowiecznych gieczan i popróbować swych sił w ich codziennych zajęciach, jak np. gotowanie, tkanie czy polowanie. Podczas swych zmagań poznają średniowieczne wytwórstwo i kategorie zabytków z nim związane/warsztat/max. 30 osób/czas 90 min
Zajęcia okolicznościowe (przedszkola i szkoły podstawowe)
Przyniósł zajączek jajka (marzec, kwiecień)– spotkanie poświęcone zwyczajom i obrzędom wielkanocnym, połączone z wykonywaniem świątecznych dekoracji. Prezentacja multimedialna przybliży uczestnikom dawne wierzenia, których echa wciąż pobrzmiewają w świątecznych zwyczajach/prezentacja+warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Gody, czyli o dawnych obchodach Świąt Bożego Narodzenia (grudzień) – celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom dawnych, często już zapomnianych zwyczajów świątecznych. Spotkanie ma formę pogadanki ilustrowanej prezentacją multimedialną, połączonej z przygotowywaniem tradycyjnych ozdób świątecznych/prezentacja+warsztat/max. 50 osób/czas 90 min
Zajęcia przyrodnicze (przedszkola, klasy I-VI)
Przyroda wokół grodu – zapraszamy obserwatorów przyrody na wędrówkę po zielonych zakątkach wokół gieckiego grodziska. Dzieci będą mogły się przyjrzeć wielu gatunkom drzew, krzewów i ziół, porastających okoliczne tereny. Zajrzymy także do naszego muzealnego ogródka, gdzie dzieci zaznajomią się z roślinami uprawianymi we wczesnym średniowieczu/spacer tematyczny/max. 30 osób/czas 60-90 min